Samenwerken in de bouw? Wat nou samenwerken?

Print Friendly, PDF & Email

Samenwerken in de sector lijkt een doel op zich te zijn geworden. Als we kijken naar de werkelijke verandering die we realiseren met meer samenwerken, dan doen veelal wat we altijd al deden, maar dan nu gezellig mét elkaar.

Begrijp me niet verkeerd, ik geloof dat samenwerken heel zinvol kan zijn. Maar dan wel met partijen die écht iets toevoegen. Partijen die zorgen dat we het bestaande niet tien procent beter doen, maar tien keer beter. Dat wordt nog maar mondjesmaat gedaan.

Telefoon intelligenter dan woning!
Dat betekent bijvoorbeeld samenwerking met productontwerpers, die ervoor zorgen dat we het romantische ambachtelijke werk vervangen door goedkopere en vaak betere (immers door en door geteste) producten.

Samenwerken met psychologen die weten hoe gebouwen werkprestaties kunnen verbeteren. Hoe we woningen maken waar mensen echt gelukkig in zijn. Ziekenhuizen waarin je snel geneest. Die begrijpen hoe ‘persuasive technology’ werkt, zodat we daarmee flink kosten kunnen besparen en bijvoorbeeld de veiligheid van wegen
vergroten.

Of samenwerken met ICT’ers, die snappen wat ‘The Internet of Things’, ‘Big data’ en ‘Smart Homes’ inhouden en ervoor zorgen dat we de gebouwen daar nu klaar voor maken. Het is toch vreemd dat de telefoon in mijn broekzak intelligenter is dan een woning die anno 2015 wordt opgeleverd?

Nieuwe verdienmodellen
Werken we met dat soort partijen samen, dan pas zijn we met innovatie bezig en kunnen we ook denken aan hele andere verdienmodellen. Niet concurreren op prijs, maar producten in de markt zetten. Abonnementen verkopen. Nieuwste technieken aanbieden die plug & play te installeren zijn, omdat de gebouwen daar dankzij die ICT’er al helemaal op voorbereid zijn.

Op die nieuwe producten maken we leuke marges. Niet omdat ze duur zijn, maar omdat we volumes realiseren. Nog belangrijker: die nieuwe producten die aansluiten bij de tijd zorgen dat gebruikers echt blij zijn.

Vind je business opnieuw uit
Dus vergeet een beetje procesoptimalisatie hier en daar en vind je business opnieuw uit door samen te werken met mensen die van de huidige business helemaal niets snappen!