De verbouwing van mijn boerderij: vakmanschap top, de rest flop

Print Friendly, PDF & Email

Dit blog is een persoonlijk verhaal. Een verhaal over mijn eigen ervaringen met de branche (als klant) en mijn visie op wat er beter kan.

Op 11-11-11 kocht ik samen met mijn vriend een herenboerderij uit 1866 in Leerdam. Een heerlijk plekje, midden tussen de weilanden, maar zeker nog geen plekje om rustig bij in een luie stoel te gaan zitten. Want er was werk aan de winkel. De boerderij was in slechte tot zeer slechte staat. Vol goede moed begonnen wij aan een grote verbouwing.

Vrienden verklaarden ons grotendeels voor gek (11-11-11 is niet voor niets het getal van de gekken). Los van het feit dat zij door de chaos de schoonheid van het huis niet zagen zoals wij die zagen, gingen hun nekharen al overeind staan bij het idee van zo’n verbouwing.

123header2

Ook de sector zelf deed niet bepaald zijn best het enthousiast te brengen. Op een vergadering van Bouwend Nederland zeiden de directeuren letterlijk: ‘Ach meisje, waar begin je aan.’ Jeetje, dacht ik. Ik zie mezelf al een spijkerbroekenwinkel binnenlopen, vragend om een spijkerbroek, waarna de verkoper zegt: ‘Ach meisje, waar begin je aan.’ Hoewel dat mogelijk heel eerlijk zou zijn ;-).

Traditionele pet
Maar goed, eigenwijs zijn we altijd geweest. Dus ondanks al die kritische noten gingen wij aan de slag. Over de aannemer die we daarbij in de arm namen niets dan lof. Althans…. Met een traditionele pet op bekeken dan. Als iemand deze bouwer zegt wat de bedoeling is, dan komt het bouwwerk dik voor elkaar. Over klantvriendelijkheid en netheid ook niets te klagen. Maar dan…

Geen bestek en tekeningen
Het aannemen van een opdracht is (tegenwoordig) meer dan het bouwwerk goed uitvoeren. Zeker als je voor particuliere opdrachtgevers werkt. En helemaal als er geen bestek en tekeningen aan ten grondslag liggen.

In het geval van onze verbouwing lagen er geen gedetailleerde tekeningen. Er lag geen bestek. Er was geen architect bij betrokken. Op de één of andere manier zit dat niet in het systeem van een consument. Die denkt: ik ga veel geld uitgeven, dan hoef ik toch ook niet nog eerst geld uit te geven om te bedenken hoe en wat? Daar hebben die mensen toch verstand van? Om maar weer even de parallel naar de spijkerbroek te trekken. Ik hoef toch ook niet eerst een ontwerper aan de slag te zetten om tegen vergoeding een tekening te laten maken van mijn ideale broek?

Vol goede moed
Dus de aannemer is aan de slag gegaan. Bij de aftrap heb ik nog tegen de bouwer en betrokken installateurs gezegd: ‘Ik wil graag op termijn naar een notaloze boerderij. Ik begrijp dat dit niet van de ene op de andere dag lukt, maar laten we nu niets doen waar we later spijt van krijgen.’ Er werd heftig ja geknikt. ‘Ja duurzaam bouwen, leuk, dat doen wij ook.’. Dus vol goede moed gingen we aan de slag.

GRRRR!
Van dat duurzaam bouwen bleek al snel dat ze dat helemaal niet deden, tenzij ik precies vertelde wat ik daaronder verstond en wat ze moesten doen. Maar ik ben een domme consument. Ik weet helemaal niet wat er allemaal mogelijk is. Ik ga er vanuit dat zij dat wel weten. Zeker als ze zeggen dat zij ook ‘aan duurzaam bouwen doen’.

Maar ja, als je dan thuiskomt en het dak wordt dichtgetimmerd, zonder isolatie eronder…. En een tijdje later hangen er twee gloednieuwe HR ketels als je binnenkomt. Zonder overleg…. En je krijgt op de vraag wat die dingen daar doen als antwoord: ‘Maar je wil het toch lekker warm hebben meisje.’ En op je antwoord of een warmtepomp in het kader van notaloos geen beter idee is… ‘Oh, dat kan ook, zeg maar wat je wilt hebben.’ Dan denk je: GRRR! Ik weet niet wat ik wil hebben! Maar ik wil vooral de garantie dat ik het warm heb én een goede keuze maak!

Niet bij te benen
Op het moment dat ik de bouwer hierop aansprak keek hij naar zijn partners. ‘De ontwikkelingen gaan zo snel, dat kunnen wij niet bijbenen.’ Klopt. De ontwikkelingen gaan zeker snel. Des te meer reden om er dus of (1) iemand bij te halen die weet wat hij/zij doet, of (2) zelf veel meer aandacht aan die kennis te besteden.

Want kies je ervoor om voor de particulier te werken, dan heeft dit consequenties voor je product en dienstverlening. Dan bouw je niet als een bestekbouwer, dan voeg je kennis toe. Dat wordt door de markt van je verwacht. Werken als bestekbouwer kan ook, maar zorg er dan ook voor dat er een bestek ligt en ga zonder niet aan de slag. Dat gaat ten koste van het imago van de sector.

Het is allemaal mijn fout
Dit blog is ook op Renda gepubliceerd. Het is maar liefst meer dan 800 keer gelezen en het commentaar was niet mals. Hoe haalde ik het in mijn hoofd om zo’n grote verbouwing te doen zonder adviseur!? ‘Tja, als je zo’n onprofessionele opdrachtgever bent, dan verdien je niet beter,’ was zo’n beetje de strekking. Wat mij betreft hebben bedrijven die zo denken niets te zoeken in onze sector. Zij zijn het die het imago verzieken.

Stel jij de klant niet centraal en doe je niet de moeite om je in te leven in de belevingswereld van die klant, dan verdien je die klant niet. Want het gaat leiden tot negatieve beoordelingen van die klanten en met negatieve beoordelingen kun je nieuwe klussen wel op je buik schrijven. Het is nu tijd dat de sector zich realiseert dat de klant zich niet aan hen hoeft aan te passen, maar dat de sector zich aan de klant aanpast. En wist u dat slechts 1 op de 4 consumenten bij een grote verbouwing een adviseur inschakelt? Laten we ons aan die kennis aanpassen.

ballonnen

Een feestje met werk aan de winkel
Ik heb geluk gehad bij mijn verbouwing. Het had beter gekund vanuit het oogpunt van duurzaamheid (en alles wat niet direct met bouwen te maken heeft, zoals offertes, administratieve afhandeling, productmogelijkheden et cetera), maar toch vond ik de verbouwing een feestje. En er is niet veel mooiers dan je eigen plek creëren. Ik zou het zo weer doen.

Er is wel nog een boel werk aan de winkel voor de bouwers, architecten en vooral installateurs. De kansen die zij hebben laten liggen zijn niet op één hand te tellen. Van zonnepanelen, warmtepompen en fancy domotica systemen tot het eenvoudig toepassen van kindveilige stopcontacten. Maar daarover een andere keer meer…